Disputas: Laima Nomeikaite

Laima Nomeikaite er cotutelle-kandidat ved ph.d.-programmet i kulturstudier, USN, og Roskilde Universitet, Danmark.


10 Nov

Praktisk informasjon

  • Dato: 10 november 2023
  • Tid: kl. 13.00 - 16.00
  • Sted: Zoom
  • Last ned kalenderfil

  • Delta på Zoom her

    Opponenter og adminstrator

    • Linda Lapiņa, Associate professor of Cultural Encounters, Department of Communication and Arts, Roskilde University (chairperson)
    • Brita Brenna, Professor, Department of Culture Studies and Oriental Languages, University of Oslo, Norway
    • Peter Merriman, Professor in Human Geography, Department of Geography & Earth Sciences, United Kingdom

    Veiledere

    • Principal Supervisor, USN: Professor Lars Frers, Department of Culture, Religion and Social Studies, University of South-Eastern Norway
    • Principal supervisor, Roskilde: Michael Haldrup, professor (MSO) of Visual Culture and Performance Design, Department of Communication and Arts, Roskilde University.
    • Co-supervisor: Kristine Samson, associate professor of Visual Culture and Performance Design, Department of Communication and Arts, Roskilde University
Har du spørsmål?

Laima NomeikaiteTittel på avhandlingen: Gatekunst, kulturarv og ‘mer-enn-representative’ tilnærminger

Denne artikkelbaserte doktorgradsavhandlingen benytter seg av ‘mer-enn-representative’ (performative, affektive, atmosfæriske og improvisasjons-/praksisbaserte) tilnærminger for å etablere et alternativt analytisk rammeverk til forståelse av gatekunstens 'kulturarvsprosesser'.

Sammendrag

De siste årene har gatekunst i økende grad blitt anerkjent som kulturarv. Konvensjonelle materiale- og verdibaserte kulturarvstilnærminger har imidlertid i liten grad gitt praktiske og teoretiske løsninger til konseptualiseringen av gatekunst-kulturarv eller bevarelsen av den. Som svar på dette benytter denne artikkelbaserte doktorgradsavhandlingen seg av ‘mer-enn-representative’ (performative, affektive, atmosfæriske og improvisasjons-/praksisbaserte) tilnærminger for å etablere et alternativt analytisk rammeverk til forståelse av gatekunstens 'kulturarvsprosesser'.

Ph.d.-avhandlingen produserer ny kunnskap på flere plan:

  • For det første utforskes for første gang forholdet mellom gatekunst, kulturarv og ‘mer-enn-representativ’-teori innen gatekunst, kulturarv og urbane studier.
  • For det andre utvikler avhandlingen et hybrid mer-enn-representativt rammeverk bestående av autorisert kulturarv/estetikk og fellesarv/motestetikk. På denne måten omfavnes dialektiske representasjons- og ikke-representative relasjoner til kulturarvopplevelse og sosialt liv.
  • For det tredje frembringer avhandlingen begrepet ‘hendelses-kulturarv’ for å studere og forstå kulturarvdannelsen av gatekunst som en dynamisk, fremtidsrettet kraft for materiell og sosiopolitisk endring
  • For det fjerde gir avhandlingen innspill til styrking av demokratisk kulturminneforvaltning basert på en affektiv og performativ forståelse av borgernes syn på kulturarv.
  • Sist, men ikke minst presenterer avhandlingen forslag til metodisk innovasjon basert på betydningen av å introdusere perspektiver om improvisasjon og performativitet i forskning på gatekunst/bykunst, kulturarv og byrom.