USN har flere vitenskapelig ansatte som også er utøvende kunstnere. Hilde Honerud er en av dem.
Til daglig underviser hun studenter på bachelor i visuell kommunikasjon i foto ved campus Drammen, men samtidig har hun en lang kunstnerisk karriere bak seg (se faktaboks).
Selv om det skjer ekstra mye i år, har det vært planlagt og forberedt over lang tid.
– Det ligger mye planlegging og jobb bak. Utstillinger må ferdigstilles i god tid og bokprosjektet er et større prosjekt som jeg har jobbet med over flere år. Nylig fikk jeg vite om arbeidsstipendet, så at det skjer så mye samtidig er nok litt tilfeldig, men også planlagt. Jeg er så takknemlig og det føles fantastisk, sier Honerud.
Dokumenterer livet i en flyktningleir
De siste 12 årene har hun arbeidet med forholdet mellom geopolitiske hendelser og enkeltindividet fra et humanistisk perspektiv, slik som barn i Palestina og arbeidsmobilitet i Europa. Hun er opptatt av referansegrunnlaget til betrakteren, å arbeide med bilder opp-i-mot og i-tillegg-til vår medievirkelighet.
Honerud har vært på øya Lesvos i Hellas fem ganger fra 2018. Her har hun gjennomført et større arbeid tilknyttet flyktningleiren Moria Camp og det er her boken GYM har sitt utspring.
– Jeg ønsket å utforske bilder av flyktningleirene uten mennesker, å bruke form for å skape et rom for innlevelse. Mens jeg jobbet med dette, oppdaget jeg utenfor leieren mennesker som trente. Er det mulig å trene i Europas verste flyktningleir, tenkte jeg? At de hadde kapasitet til å trene i en slik situasjon var imponerende. Så jeg ville gå nærmere i dette, og se om det kunne gi et annet rom for å forstå det dramatiske gjennom det velkjente. Mange blir stigmatisert i flyktning-rollen, men de fleste har selvsagt levd et vanlig liv og er en ressurs, forteller Honerud.
Gjennom videre research fant Honerud en gruppe som het Yoga and Sports with Refugees (YSF) på Lesvos.
Å trekke det dagsaktuelle lengre
Deltakerne i Yoga and Sports with Refugees er der ofte over flere år, og hun har møtt mange. Men det er fotoet som forteller.
– Mitt arbeid ligger opp mot en dokumentarisk journalistisk fotostil, men motivene er langt fra dramatiske nyhetsbilder.
Honerud forklarer at man ofte kan bli passiv, også kalt foto-fatigue, av den massive bildestrømmen vi får gjennom nyhetene i krig og konflikter.
– Mitt kunstnerskap handler om å bruke det formalestetiske sammen med et samfunnsengasjement. Å snakke om noe vi ser mye på nyhetene på en måte som skaper innlevelse og nærhet. Mange av bildene i boka er gjort i nitid og tidkrevende samhandling med de jeg har fotografert, mens andre er tatt mer spontant – i et øyeblikk, reint dokumentarisk. Andre foto igjen er satt sammen og manipulert. Det handler om å trekke den dagsaktuelle fortellingen lengre, forteller Honerud.
Historien bak og selve fotoboka GYM har allerede fanget oppmerksomhet. I tillegg til fotografier inkluderer boka tekster av Susanne Ø. Sæther fra Henie Onstad Kunstsenter og Estelle Jean, grunnlegger og leder av YSF.
100 eksemplarer av boka laget i en spesialversjon der pengene går uavkortet til Yoga and Sports with Refugees på Lesvos. Boka er støttet av Fritt Ord, Vederlagsfondet, Bergesenstiftelsen, Kulturrådet, USN Handelshøyskolen, Kongsberg kommune og Norsk fotografisk fond.
En viktig anerkjennelse
Denne våren fikk Honerud vite at hun er tildelt et arbeidsstipend fra Kulturrådet og stipendet har en varighet på 5 år. Det kom i år inn rundt 5000 søknader og 8 stykker fikk 5-årig stipend.
Instituttleder for estetiske fag ved USN Eirin Elisabeth Sæther har god kjennskap til disse ordningene for kunstnere og vet godt hvor høyt stipendene henger.
– Dette henger kjempehøyt. Å motta et 5-årig stipend er rett og slett helt eksepsjonelt. Dette er utrolig bra for Hilde, og det vil gjøre at hun blir lagt merke til, forteller instituttlederen.
Hildes instituttleder på USN Handelshøyskolen er også imponert over hva medarbeideren har fått til.
- Kunstnerisk utviklingarbeid som en del av "kreativ næring" er en inspirasjon for samfunnet, spesielt i disse koronatider der Hildes viktig kunstneriske arbeid løfter hjerter, sjel og samvittighet til så mange. Vi er veldig stolte av henne, sier Gillian Warner-Søderholm.
Honerud er glad og takknemlig for muligheten stipendet gir. Fremover skal hun jobbe med kunst og prosjekter, skrive artikler, ta flere reiser til Lesvos og begynne på helt nye arbeider.
– Å jobbe med kunst krever et annet tempo enn alt annet jeg gjør. Når man gjør kontorarbeid og underviser så føler man seg produktiv, men en del av det å jobbe kunstnerisk handler om å se og tenke litt saktere, så en kanskje kan få med seg de større linjene. Å skrive en akademisk tekst og jobbe med kunst tror jeg nok er ganske likt på den måten. Da kan man føle seg lite produktiv og det føles ikke alltid så godt, men det er noe en må gjennom for å kunne få frem kreativiteten, sier Honerud.